در حال بارگذاری...

5/5

بررسی تاریخچه چاپ دیجیتال و مزیت‌های بیشمار آن

ما در این مقاله به صورت فشرده در رابطه با تاریخچه چاپ دیجیتال صحبت خواهیم کرد پس با ما همراه باشید ! در گذشته برای انجام عمل نسخه برداری می‌بایست افراد وقت و زمان زیادی را صرف رونوشت می‌کردند که این امر موجب کاهش سرعت و کیفیت نسخه برداری می‌گشت اما رفته رفته با پیشرفت‌های صورت گرفته در امر تکنولوژی و پیدایش صنعت چاپ دیگر این مشکلات به طور کامل رفع شد.

امروزه با استفاده از چاپ دیجیتال در مدت زمان بسیار کمی می‌توان هر فایلی را چاپ نمود، این صنعت در زندگی انسان‌ها تغییر و تحولات بسیار زیادی را به وجود آورده است از این رو در این مقاله قصد داریم شما را با تاریخچه چاپ دیجیتال، مزایا و انواع مختلف آن آشنا سازیم تا بتوانید به اهمیت و ضرورت وجود آن در عصر حاضر پی ببرید، پس مطالب زیر را از دست ندهید

نگاهی به تاریخچه چاپ دیجیتال

اگر بخواهیم با نگاهی دقیق به بررسی تاریخچه چاپ دیجیتال بپردازیم باید به دهه 1930 بازگردیم زیرا در آن زمان بود که برای اولین بار تصاویر با تکنولوژی الکترواستاتیکی چاپ شد و چند سال بعد در حدود سال 1958 بر اساس همین روش اولین دستگاه مخصوص پرینت مدل Xerox تولید شد که از مزایای منحصر به فرد آن می‌توان قابلیت پرینت برای تمامی افراد را نام برد.

بعد از آن در سال 1969 فردی که در آزمایشگاه به فعالیت مشغول بود توانست ثابت کند که به کمک لیزر نیز می‌شود تصاویر را بر روی کاغذ منتقل نمود، بعد از گذشت حدود سه سال از این اثبات یعنی در سال 1972 برای اولین بار پرینتری با قابلیت چاپ دیجیتال ساخته شد که در ساخت آن از گازهای مختلفی مانند نئون و هلیوم کمک گرفته شده بود و برای نخستین بار در تاریخ این نوع پرینترها توانایی چاپ دیجیتال را با کیفیتی معادل 500 dpi را داشت البته این دستگاه برای چاپ‌های تعداد کم مورد استفاده قرار می‌گرفت و در سال 1976 نیز پرینترهایی طراحی شد که دارای توانایی چاپ در تعداد بالا بود.

از نظر زمانی اختراع و استفاده از چاپ دیجیتال بسیار جدید تر از چاپ به صورت سنتی می‌باشد، علاوه بر آن اگر بخواهید ذهنیتی بهتر از عملکرد این دستگاه داشته باشید باید بگوییم این نوع چاپ تصاویر را به ارقام و اعداد فراوان تبدیل می‎کند تا بتواند آن را آنالیز کرده و سپس چاپ نماید، فرایند دیجیتالی شدن به طور دقیق به عمل ذخیره سازی تصاویر مختلف تحت عنوان پیکسل گفته می‌شود.

در مورد تاریخچه چاپ دیجیتال به صورت رنگی نیز باید بگوییم سال‎ها بعد از اختراع اولین پرینتر دیجیتال طراحی و مورد استفاده قرار گرفت البته در اوایل به دلیل گران بودن رنگ‌های مورد نیاز و… کاربرد کمتری نسبت به مدل سیاه و سفید داشت اما امروزه بیشتر از چاپ دیجیتال رنگی در حوزه‌های مختلف مانند امور مربوط به تبلیغات استفاده می‌شود

مزایا و فواید چاپ دیجیتال

بعد از آن که با تاریخچه چاپ دیجیتال آشنا شدید شاید این سوال برای شما پیش آید که چرا این نوع چاپ مورد استقبال زیادی قرار گرفت؟ دلیل آن را در مزایا و فواید بسیار آن جستجو کرد.

مزایا چاپ دیجیتال عبارت اند از:

  • سازگاری با محیط زیست: این نوع چاپ معایب کمتری نسبت به روش‌های چاپ سنتی مانند افست دارد به همین خاطر استفاده از آن برای سلامت محیط زیست بهتر است زیرا مواد شیمیایی به کار رفته در آن بسیار کمتر است، بنابراین اگر شما نیز به محیط زیست خود اهمیت می‌دهید و برای حفظ سلامت آن تلاش می‌کنید بهتر است از این نوع چاپ استفاده کنید.
  • میزان سرعت زیاد: اگر می‌خواهید کار شما با سرعت بیشتری پیش رود پیشنهاد می‌شود حتما از چاپ دیجیتال استفاده کنید زیرا در عملکرد آن هیچگونه پلیت و… به کار برده نشده است همچنین با نگاه با تاریخچه چاپ دیجیتال که در قسمت قبل به آن پرداخته شد می‌توان به این نتیجه رسید که سرعت آن از مدل‌های سنتی و قدیمی بسیار بیشتر است.

اهمیت استفاده از چاپ دیجیتال

  • کاهش هزینه: در این مدل چاپ به دلیل استفاده نکردن از پلیت یا زینک هزینه‌های راه اندازی آن بسیار کمتر خواهد بود بنابراین شما می‌توانید در مدت زمان کم و هزینه بسیار پایین از آن استفاده کنید، این امر موضوع مهمی در امر تبلیغات به حساب می‌آید زیرا افراد همواره به دنبال چاپ تبلیغات خود با کیفیت بالا و هزینه مناسب می‌گردند.
  • بدون محدودیت: جالب است بدانید در چاپ‌های دیگر مانند افست حداقل تعداد سفارش وجود دارد زیرا استفاده از آن در تعداد پایین به دلیل هزینه‌های آماده سازی اصلا به صرفه و معقول نخواهد بود اما اگر از چاپ دیجیتال استفاده کنید، می‌توانید بدون محدودیت تعداد سفارش‌های مورد نظر خود را به راحتی ثبت نمایید تا با سرعت و دقت زیاد آماده گردد.
  • میزان دقت بسیار بالا: یکی دیگر از مزیت‌های مهم و اساسی در چاپ دیجیتال میزان دقت و انعطاف پذیری آن است و در اموری مانند کنتراست، رنگ بندی و… بسیار با کیفیت تر از چاپ‌های دیگر می‌باشد.
  • از دیگر مزایای آن می‌شود به در دسترس بودن، قابلیت تغییر جزئیات و… اشاره نمود.

توجه داشته باشید همانطور که در تاریخچه چاپ دیجیتال مشاهده نمودید با گذر زمان کیفیت و مزایای این نوع چاپ به تدریج افزایش پیدا خواهد کرد و به موارد بالا محدود نخواهد شد.

معرفی انواع چاپ دیجیتال

در طی نگاه به تاریخچه چاپ دیجیتال و توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در تکنولوژی‌های به کار رفته چاپگرها، امروزه می‌توان آنها را به دسته‌های مختلفی به شرح زیر تقسیم بندی نمود:

  1. چاپ دیجیتال جوهر افشان: این مدل  در کشور ما بیشترین کاربرد و استفاده را در امور مختلف دارد، در چاپ دیجیتال جوهر افشان منبع رنگ به وسیله کارتریج تامین می‌شود به این ترتیب که با حرکت کارتریج بر روی کاغذ و پخش جوهر از محفظه‌های آن، عمل چاپ انجام می‌شود. برای این مدل چاپ بعنوان مثال میتوان از چاپ بنر و چاپ پلات لمینت نام برد
  2. چاپ دیجیتال الکتروفتوگرافی: این مدل با نام چاپ خشک نیز در میان افراد شناخته می‌شود زیرا در آن هیچ نوع مایع شیمیایی به کار برده نشده است و خود به دو دسته دیگر چاپ تونری و مرکبی تبدیل می‌شود.
  3. چاپ دیجیتال حرارتی: در این مدل نیز مانند مدل قبلی از مایع شیمیایی استفاده نخواهد شد و بجای آن تصاویر با استفاده از حرارت بر روی کاغذ و یا دیگر اشیا چاپ می‌شوند البته دقت داشته باشید که این نوع چاپ ممکن است به مرور زمان کمرنگ شده و یا به طور کامل محو شوند برای مثال در کاغذهای رسید بانک‌ها از این نوع چاپ استفاده شده است به همین خاطر بعد از گذشت مدتی شاهد محو شدن نوشته‌ها خواهید بود البته استفاده از آن بر اجسام دیگر مانند سرامیک و یا لباس از دوام بالایی برخوردار است.
  4. چاپ دیجیتال لیزری: عملکرد این نوع چاپ به این صورت است که دستگاه پرینتر با تمرکز نمودن بر یک نقطه به وسیله حرارت باعث ایجاد تغییر رنگ خواهد شد که برخلاف نظر عده‌ای که خیال می‌کنند مدت زمان این تمرکز‌ها بسیار طولانی است باید بگوییم که چاپ لیزری از سرعت بسیار بالایی برخوردار است.
  5. چاپ دیجیتال تصعید رنگ: همانطور که میدانید تصعید به حالتی گفته می‌شود که یک مایع به گاز تبدیل شود، به همین خاطر نام این نوع چاپ را تصعید رنگ گذاشته اند زیرا در آن با حرارت دادن به رنگ‌ها باعث تبدیل آنها به گاز و پخش شدن بر روی جسم مورد نظر خواهند شد، چاپ تصاویر به کمک این روش دارای هزینه‌های بسیار بیشتری خواهد بود.

تیم تبلیغاتی نقش سیلک با تجربه ی بالا با دارا بودن بهترین پرینترهای دیجیتال می‌توانند طرح‌های دلخواه شما را به راحتی و در کوتاه ترین زمان بر روی انواع کاغذها و حتی اجسام به راحتی چاپ کنند، این شرکت به دلیل استفاده از بهترین مواد، چاپ‌های باکیفیت بالایی را عرضه می‌کند.

  • Donooco
  • اردیبهشت 25, 1400
  • 66 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بازگشت
WhatsApp
تماس مستقیم
ایتا
روبیکا