در حال بارگذاری...

5/5

مقدمه

میشه گفت که چاپ دیجیتال انقلابی تو زمینه چاپ بوده ؛ هر انقلاب بزرگی یک محرک و پشتیبان اصلی داره، پشتیبان اصلی این انقلاب هم کامپیوتر ها بودن. ما در این مقاله قصد داریم مزایای چاپ دیجیتال رو توضیح بدیم پس با ما همراه باشید

شاید این سوال براتون پیش بیاد اولین باری که چیزی رو روی کاغذ چاپ کردن چه زمانی بوده برای جواب به این سوال باید بهتون بگم که سال 1400 میلادی یعنی تقریبا 600 سال پیش یه آقایی به اسم گوتنبرگ تونست این کار رو انجام بده ، به همین دلیل وقتی مردم دیدن که همچین راه های ساده ای هم برای چاپ وجود داره شروع کردن به بررسی و پیدا کردن یک راه سریع و ارزون برای چاپ طرح هاشون.

اگر قصد دارید که بیشتر درباره تاریخچه چاپ اطلاعات کسب کنید به مقاله ی تاریخچه چاپ دیجبتال مراجعه کنید

قبل از به وجود اومدن کامپیوترها کار کردن با چاپگر های (پرینتر) چهاررنگ  مثل آرزو و خیال بود . اما وقتی که کامپیوتر ها و چاپگر ها با هم ترکیب شدن چاپ رنگی هم به واقعیت پیوست، همین موضوع میتونه یکی از مزایای چاپ دیجیتال باشه.

چاپ آنالوگ

برای اینکه با مزایای چاپ دیجیتال بهتر آشنا بشیم و راحت تر مزایای چاپ دیجیتال رو درک کنیم نیازمند اینه که نسل قبلی اون تکنولوژی رو  بشناسیم ؛ چاپ سنتی همون چاپ آنالوگه که تو خط بعدی در این باره باهم صحبت خواهیم کرد.

یه سری پدیده ها مثل صدا از خودشون ارتعاش تولید میکنن مکانیزم کار چاپگر سنتی هم مثل صدا یه ارتعاشی از خودشون تولید میکنن و طبق این ارتعاش ها چاپ انجام میشه اما چاپ دیجیتال چون به کامپیوتر مروبوطه با صفر و یک کار میکنه !!

مسلما هر تکنولوژی ای بروزرسانی بشه آپشن های بیشتری بهش اضافه میشه چاپگر هم مستثنی از این قضیه نیست در نتیجه مزایای چاپ دیجیتال به طبع بیشتر خواهد بود.

انواع روش های چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال روش های متنوع و فرواوونی داره که هر کدوم مزایای خودش رو داره ؛ به همین دلیل اگر قصد دارید از چاپ دیجیتال استفاده کنید باید با تفاوت های هر کدوم از این روش ها آشنا بشید و نقاط ضعف و قوت اون رو بررسی کنید تا بتونید با توجه با اون موارد روشی رو انتخاب کنید که به درد کار خودتون بخوره!

به طور کلی اگر بخوام بگم چاپ دیجیتال بر اساس نوع و تکنولوژی دیجیتالی ای که تو سیستم استفاده شده به چند دسته تقسیم میشه که در ادامه اونارو نام میبرم:

  1. روش الکتروفتوگرافی

این روش خودش به دو نوع مرکب جامد پودری یا همون (تونر) و مرکب مایع یا همون (دیجیتال مرکبی) تقسیم میشه.

  1. روش دیجیتال نوری یا پرتوی

این روش با استفاده ازتابش شعاع های نوری روی کاغذهای مخصوص و حساس به نور کار می کند!

  1. روش جوهرافشان

این روش یکی از رایج ترین و معروف ترین روش های چاپ دیجیتاله که از طریق انتقال جوهر به روی کاغذ کار می کند.

بعنوان مثال در چاپ بنر و یا پلات لمینت از روش چاپ جوهر افشان استفاده میشود.

  1. روش چاپ

این روش از چاپ مانند چاپگر های افست عمل می کند؛استفاده از این روش برای صفحاتی که تیراژ بالا دارند بسیار مناسب است!

  1. روش تصعید رنگ

این روش الهام گرفته شده از روش حرارتی می باشد، تو این دستگاه ها رنگ ها رو سلفون های خاصی قرار دار که پرتوهای متنوعی مثل لیزر و یا ماتریس های حرارتی ،  رنگ رواز روی نوارای سلفون بخار میکنه و روی کاغذ ثبت می کنه!

  1. روش حرارتی

این روش با استفاده از کاغذ های حساس به حرارت کار می کند !

مزایای چاپ دیجیتال

همه ی این مطالب گفته شد که شما راحت تر بتونید با مزایای چاپ دیجیتال آشنا بشید.

در ادامه ما به کلی ترین مزایای این تکنولوژی میپردازیم.

دوستدار محیط زیست

اول از همه باید بدونید که مزایا و معایب رو به صورت نسبی میسنجن و احتمالا میدونید که در تکنولوژی چاپ دیجیتال هم از مواد و رنگ های شیمیایی استفاده میشه اما مقدار موادی که در این تکنولوژی استفاده میشه به مراتب خیلی کمتر از باقی روش های چاپ ( افست ) است و اینکه در روش چاپ دیجیتال این روش از پلیت های شیمیایی استفاده نمی شود.

فروشگاه اینترنتی طراحی و چاپ سیلک دوستدار محیط زیست می باشد و قصد دارد که با این روش خدمتی برای زمینی که در آن زندگی میکنیم کند؛ و اگر شما هم سلامت محیط زیست برایتان مهم است میتوانید از چاپ دیجیتال برای کارهای خود استفاده کنید.

سرعت

متوجه شدیم که روش چاپ دیجیتال با باقی روش های چاپ متفاوته و یکی از این تفاوت ها سرعت اون هاست ؛ چاپ دیجیتال سرعت بیشتری دارد و سفارش شما سریع تر به دست شما خواهد رسید و این یکی از بهترین مزایای چاپ دیجیتال می باشد.

حالا میپردازیم به گفتن دلیل بالا بودن سرعت این روش : در چاپ دیجیتال بر خلاف روش های قدیمی هیچ پلیت یا فیلم، کلید رنگی استفاده نمیشه و یه سری پیش زمینه ها برای انجام کار ساده شده ، و به همین دلیل سرعت کار و چاپ روی کاغذ و پارچه حتی چند برابر شده است.

نداشتن هزینه های اولیه یا راه اندازی

همانطور که گفته شد این روش نیازی به هزینه های اولیه یا راه اندازی ندارد زیرا دیگر نیست دستگاه را  به پلیت یا زینگ مجهز کنیم یا کلید رنگ و آمادگی های پیش از چاپ را در این روش مهیا کنیم ؛ بنابراین چاپ دیجیتال برای چاپ تعداد کم بهترین گزینه است و کمترین هزینه را دارد اما هنوز برای چاپ انبوده بهترین گزینه چاپ افست است.

چاپ به مقدار لازم

یک سری روش ها مثل افست هزینه اولیه دارد و اگر شما قصد داشته باشید که تعداد کمی ( 100 الی 1000) چاپ داشته باشید نباید از آن روش ها استفاده کنید چون که برای شما به صرفه نخواهد بود ؛ به همین دلیل در این زمان روش چاپ دیجیتال خیلی کاربردی تر خواهد بود در نتیجه یکی دیگر از مزایای چاپ دیجیتال به صرفه تر بودن برای تعداد چاپ پایین است.

فراهم کردن شریط اندازه گیری خطا و دقت

احتمالا شما قصد داشته باشید پیش از انجام کل کار نمونه ای از کار خودتان را ببینید و با دیدن آن تصمیم بگیرید که کل کار انجام شود یا خیر!! از مزایای چاپ دیجیتال این مورد می باشد که این شرایط را فراهم می کند یعنی شما می توانید چند نمونه از کار خودتان را چاپ کنید و آن را از لحاظ کنتراست ، رنگ و خطا های جزئی بررسی کنید.

  • Donooco
  • اردیبهشت 20, 1400
  • 46 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بازگشت
WhatsApp
تماس مستقیم
ایتا
روبیکا